„Black Friday” reprezintă un eveniment 100% american, care deschide practic, seria de cumpărături ale Crăciunului și este programată cu o săptămînă înainte de „Ziua Recunoștinței”. În SUA, „Ziua Recunoștinței” are loc în ultima zi de joi a lunii noiembrie, astfel încât „Black Friday” are loc în fiecare an într-una din zilele cuprinse între 18 și 24 noiembrie. „Ziua Recunoștinței” este un eveniment important al americanilor care inaugurează perioada Sărbătorilor de Craciun. În Statele Unite, „Black Friday” – „Vinerea Neagră” este cea mai aglomerată zi de cumpărături a anului, în care se înregistrează cele mai mici prețuri la diversele categorii de produse. În mod normal, acest eveniment nu este unul al marilor profituri, așa cum a fost el greșit preceput de cei care au importat ulterior această tradiție, ci dimpotrivă un eveniment al adaosurilor reduse la minim. „Black Friday”, la origine, a reprezentat o bună ocazie a marilor retaileri pentru a fideliza publicul în vederea perioadelor imediat următoare, generatoare de bugete de consum consistente an de an.

Pe piața românească „Black Friday” a început să genereze cifre importante de vânzări cu aproximativ 3-4 ani în urmă. Evenimentul a fost preluat mai mult ca și denumire de către majoritatea jucătorilor importanți, fiind adaptat la specificul particularităților comerțului de la noi și a crescut spectaculos de la un an la altul.

În ceea ce privește ultimul „Black Friday” din România (2014), acesta nu a înșelat așteptările marilor retaileri în ceea ce privește cifrele. Iată cîteva dintre acestea, raportate de către cei de la Content Speed, pentru platforma myblackfriday.ro:

  1. 2.154.156 euro din IT&C (aparate foto, televizioare, LED/LCD, aparate de uz personal, aparate de uz casnic);
  2. 365.438 euro din Anvelope;
  3. 246.135 euro din Fashion;
  4. 188.206 euro din Hobby (cărți, jocuri, papetărie);
  5. 80.510 euro din DYI (bricolaj, constructii, menaj, instalații);
  6. 23.454 euro din Baby (îmbrăcăminte copii, jucării, cadouri, cărucioare copii, scaune auto copii).

În ceea ce privește volumul total al vânzărilor, acesta în general s-a dublat în 2014 față de 2013 la majoritatea magazinelor online.